Montering af ny indsugningsmanifold

Nyt

Monterede for et par uger siden den nye indsugningsmanifold.
Absolut ikke nogen nem opgave, og ret tydeligt det aldrig har været planen fra de italienske ingeniører (det er jo en Fiat motor..) at den skulle afmonteres igen. Men 10 timer.. inkl diverse pauser og leden efter tabte skruer og bolte senere, så kørte den 🙂
Men helt bestemt også arbejdet værd, motoren er langt mere smidig, trækker fra lavere omdrejninger uden at være “død”, og samtidig en langt bedre brændstoføkonomi.
IMG_20150808_143427

IMG_20150808_143823

IMG_20150808_164353

IMG_20150808_164401

IMG_20150808_164503

IMG_20150808_190652

IMG_20150808_193054

Som det jo nok kan ses er MAP sensoren ret godt tilsovset. Den fik et skud bremserens, så var den nogenlunde ren igen.IMG_20150808_193110

IMG_20150808_193659

IMG_20150808_215826

4 thoughts on “Montering af ny indsugningsmanifold

  1. Hej, jeg har en Astra H z19dth som jeg skal have lavet samme øvelse med (bilen er gået i limp-mode pga. overtryk, hvilket sandsynligvis skyldes tilsodning).

    Er det er svær øvelse og er der specielle ting som jeg skal være opmærksom på? Og er der eventuelt hjælpsomme vejledninger og gode tips, som man kan anvende?

    Bedste hilsner,

    Ole

    1. Hej

      Beklager det sene svar.
      I første omgang, så prøv at rense din MAF sensor for skidt. Den sidder midt bagest på manifolden med et stik der stikker lige op i luften.
      Men jo, det er ikke en hel nem opgave at skifte den. Og der er visse forholdsregler omkring højtrykspumpen der skal afmonteres for at komme til de inderste møtrikker på manifolden.
      Der sidder bla en bolt med et 13’er hoved helt nederst bag på blokken, som skal afmonteres for at få et beslag af. Den kan ikke umiddelbart fanges med fingre eller afmonteres nedefra. Det er en lille 1/4″ skralde med en kort 13’er top på, og så bruge et spejl til at fange den.

      Alt efter hvor i landet du er, så kan jeg muligvis være behjælpelig med at skifte den ?

      1. Hej, – tak for svaret 🙂

        Har renset MAF sensor, EGR-ventil, udskiftet turboladerventil samt udskiftet armen, der styrer gasspæld. Jeg har også tjekket slanger og ledninger samt om turboarmen sad fast. Endelig har jeg givet den servicerens og 2xindsugningsrens. Da jeg gav den indsugningsrens i weekenden kom der en ny fejl 242F75 (for meget sod i Partikelfilteret). Jeg har kun en simpel kodelæser, så jeg kan ikke forcere en regeneration.

        Bilen er stadig i limp-mode og har stadig fejlkode 0234. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere, så nu sender jeg den på opelværksted med TECH2 og får dem til at komme med et bud . Jeg er dog nervøs for at de blot begynder at skifte dyre mortordele ud fra en ende af i stedet for at finde fejlen først 🙁

        Bh.

        Ole

        PS. Jeg bor på Frederiksberg

        1. Ja noget kunne godt tyde på den er godt sodet til.
          Du kan faktisk se det ved om armen der styrer de fire spjæld er gået løs.
          Typisk ligger den lige bag gløderørene når den er hoppet af.
          Hvis de skifter manifold, styremotor til spjæld og EGR, så ender du nok med en regning på 6-7.000 alene for stumper, og dertil arbejdsløn.

          En skam du ikke bor i det mørke Jylland.. så havde jeg kunne hjælpe med stumper og montering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.