Retrofit forlygter

Da forlygterne på Vectraen var blevet noget ringe med hensyn til lysudbyttet, så valgte jeg at hjemkøbe dette kit (som vist i et tidligere indlæg)
Der var kun gode erfaringer med det fra andre brugere på www.retrofitlab.com. Viste der ville blive lidt tilpasning med beslag osv, men det skulle prøves uanset. Man kan jo altid samle skidtet igen 😉

Aharon Bi-xenon D1S projektører – købt ved retrofitlab.com – dertil Philips XtremeVision D1S i nyeste udgave (2.gen)
Af med kofangeren og lygterne.

Godt med varme i en varmekasse, og ca halvanden time senere er glasset kommet af.
Pynteplastikket afmonteret.
Den gamle projektør ude.
ikke noget at sige til der intet lys var på bilen. Parabolen er brændt.
En såkaldt Fresnel linse. Spreder lyset, så man ikke nødvendigvis har så skarp en kant. Men kan også give ringere lysudbytte.
Første samlet igen.
Nummer to adskilt.
Beslag tilpasset så det ikke går på justeringsmotorer og den oprindelige ramme.
Lidt skiver skal der til.
På vej til at blive samlet igen.
Ja det roder lidt 😉
Så er der lys 🙂 Fjernlys er til tider nærmest unødvendigt.

Montering af CD70, CID og BT

Fik monteret mit indkøbte originale navigation, farveskærm samt bluetooth i foråret.
Valgte at tage instrumentbordet ud for nemmere at komme til de korrekte stik og føre ledningerne den “nogenlunde” korrekte vej.

Ledningsnettet kun til antennen. Fylder lidt mere end man lige regner med i længden 🙂
Efter at have splittet ledningsnettet op, er dette ca hvad der skal bruges for at monteret CD70, CID og BT på den originale måde.
Pinværktøj fra Biltema. Uundværligt når man skal rode med stik i bilen.
Resterne

Den originale pakning var revnet, så fandt et stykke blød gummimåtte og limede et nyt stykke på. Kunne være bedre, og da taget kurver en lille smule er det ikke 100% flugtet med taget.
Den gamle pakning
Stikket i højre sparkepanel, hvor antennestik samt den ene del af mikrofondelen kommer ned.
Nu da loftsbeklædningen alligevel skulle ned, så valgte jeg at dæmpe loftet ligesom jeg gjorde i den gamle Astra G. Slut med regnens trommen på taget 🙂

Først et lag Silent Coat og derefter en 11mm skumplade til at dæmpe støj.
Tid til at skille instrumentbordet ad.
Af med airbaggen

Ca to timer taget det at tage instrumentbordet ud.
Ledningshelvedet er begyndt.
Begynder at ligne noget brugbart 😉
Så småt samlet igen.
Fyraften.
Manglede strøm til BT modulet. Kiggede ledningsdiagrammer og fandt et stik at trække fra, da de ville gå på samme sikring alligevel.

Og det virker 🙂

Xenonlygter og AFL

Syntes lyset gradvist er blevet ringere og ringere på Vectraen. Bilen har selvfølgelig også rundet 400.000 km.
Afmonterede den ene lygte og tog et kig ind i projektoren til xenonpæren.
Som det kan ses er overfladen mat og brændt, hvor den bør være blank og skinnende.
Eneste umiddelbare udvej er desværre nye lygter. Disse koster desværre ikke gratis.

 

Halvdefekt klimapanel på Vectra C

En kendt fejl på Vectra C, med fuldautomatisk klima, er det kan være svært at komme ind i menuen på disse.
Fejlen skyldes to koldlodninger på microswitchen ved den midterste drejeknap.
Har taget lidt billeder og en stump video om hvordan den adskilles, og hvor det er man skal lodde.

2016-08-28 16.51.58

Standard klimapanel. Med halvdefekt centerdrejeknap.

2016-08-28 16.52.18

Træk panelet ud. Kan nemt gøres ved at stikke et fladt hårdt stykke plastik ind mellem panelet og midterkonsolen.

2016-08-28 16.52.46

Træk de to røde låse ud, og stikket vil selv skubbe sig af.

2016-08-28 16.53.07

Låsene der holder de to dele samlet. 2 på den ene side, og 3 på den anden.

2016-08-28 16.53.39

Brug en tynd skruetrækker, eller en negl til at løfte låsene en lille smule, så de to dele bliver adskilt.

2016-08-28 16.53.47

Når den sorte del er afmonteret, er der nu adgang til printet.

2016-08-28 16.54.23

Vip låsene i den ene side lidt ud.

2016-08-28 16.54.42

Printet vil nu kunne løftes op.

2016-08-28 16.55.14

Det rå print.

2016-08-28 16.55.25

Træk drejeskiven af. Den skal trækkes lige op.

2016-08-28 16.55.36

Microswitchen der laver balladen

2016-08-28 16.56.03

Efterlod disse to lodninger (mine klatlodninger på billedet 😉 ), og tastefunktionen skulle igen være funktionel.
Samling er i modsat rækkefølge. Drejeskiverne har ingen fast position, så der skal ikke tages hensyn til om de nu vil sidde rigtigt ift hjulet på fronten.

Og efter lodning og samling, fungerer alt igen 🙂

Ny forrude :)

Noget før beregnet trængte Vectra’en til ny forrude igen.
Et stort stenslag i synsfeltet, udviklede sig til en revne..
Så benyttede mig af en af de andre Opel drenges firma (autoglas-teknik, Odense), da jeg skulle til Fyn.

Ny rude monteret, og vi fik så konstateret at Carglass teknikeren havde haft alt for travlt da han skiftede rude sidste sommer på den, da vi fandt begyndende rust øverst i ruderammen (bart metal).

2016-07-02 14.38.54

2016-07-02 14.43.44

2016-07-02 14.44.12

2016-07-02 14.52.16

2016-07-02 15.01.29